Agenda

Geef jouw zelfvertrouwen een duwtje in de rug

Zelfvertrouwen, vertrouwen en geloven in jezelf. Jouw zelfvertrouwen bepaalt hoe je naar jezelf kijkt en hoe je met jezelf omgaat.

Wanneer je in jezelf gelooft lever je betere prestaties en kan je meer uitdagingen aan.

Het klinkt zo simpel: vertrouw en geloof in jezelf. En toch. Voor veel mensen is dat niet zo eenvoudig.

Weinig zelfvertrouwen betekent dat je twijfelt aan jezelf en aan wat je kan. Met als gevolg dat je je naar die twijfels gaat gedragen: bv. onzeker. En dat is wat jouw omgeving opmerkt en waarop ze reageert, zodat jij nog meer gaat twijfelen aan jezelf.

Herkenbaar?

Gelukkig is er goed nieuws, je kan dit patroon doorbreken. Maar wees gewaarschuwd: je hebt er wel wat lef voor nodig. Lef om de angst te voelen die de onzekerheid met zich meebrengt. Lef om je niet langer te laten tegenhouden door die angst. Lef om over de drempel te stappen en aan je angst te zeggen “dankjewel dat je me wilt beschermen en toch doe ik het”.

En als je dan de sprong waagt, dan merk je vaak dat het allemaal best wel meevalt, dat het niet zo erg is dan je verwachtte. Bovendien is de kans groot dat ook jouw omgeving ineens anders gaat reageren, dat ze (al dan niet bewust) de verandering opmerken en daar waardering voor geven. Waardering die jou helpt om de volgende keer wat makkelijker in jezelf te geloven.

Klinkt dat allemaal nogal eng? Dat kan, ik vond het doodeng de eerste keren dat ik over mijn angst heenstapte. En nog steeds zijn er lastige momenten.

Daarom heb ik voor jou hieronder een vijftal tips opgelijst waar je mee aan de slag kan om het jezelf wat makkelijker te maken.

Tips om te werken aan je zelfvertrouwen zonder dat je direct in het diepe springt. Probeer ze gerust eens uit en kijk wat er voor jou wel of niet werkt, tenslotte is ieder mens anders, en deel gerust je ervaringen of andere tips met ons.

5 Tips

1) Maak een lijst van jouw talenten en kwaliteiten Ja, ook jij hebt talenten. Het lastige aan onze talenten en kwaliteiten is dat we ze meestal niet zo goed bij onszelf zien. Ze zijn zo vanzelfsprekend dat we niet eens opmerken dat het best wel bijzonder is. Dus vraag maar eens aan jouw kennissen, vrienden of familie wat volgens hen jouw kwaliteiten zijn. Misschien ben je wel een supergoede luisteraar, of kan je heel goed voor iedereen zorgen. Wie weet ben je wel een supergoede planner, of ben je net heel erg goed in het vinden van oplossingen. En zelfs als het wat ongemakkelijk voelt, laat het maar binnenkomen. Je mag best een beetje blozen als je al jouw kwaliteiten opmerkt.

2) Ga bewegen En nee, je hoeft geen marathon te lopen. Het maakt niet uit wat je precies doet of hoe intensief je beweegt, maar beweeg. Bewegen maakt endorfines vrij, die alleen al maken dat je je beter voelt. Bovendien maakt bewegen je hoofd leeg en brengt het meer zuurstof binnen.

3) Omring je met positieve mensen Zoek zoveel mogelijk het gezelschap op van mensen met een positieve ingesteldheid. Waar je zelf misschien alleen maar ziet wat je fout doet, of wat je anders had moeten doen, zien deze mensen net wat er goed gaat. Het helpt jou om op een andere manier te gaan kijken, en ook wat vaker op een positieve manier naar jezelf te kijken.

4) Wees dankbaar Wees dankbaar voor de kleine dingen. Noteer bijvoorbeeld elke avond in een schriftje wat er die dag goed is gegaan, zelfs al is het maar iets kleins zoals de lekkere maaltijd die je kookte of de collega die dankjewel zei. Alle kleine en grote successen mag je noteren, zodat je die af en toe terug kan lezen en zien dat er ook heel veel dingen wel lukken en wel goed gaan.

5) Wees mild voor jezelf Aanvaard dat het leven gaat zoals het gaat. Er zullen hoe dan ook momenten zijn waarop je zelfvertrouwen meer is en momenten waarop het minder is. Besef dat dat voor alle mensen zo is. Ook de mensen die volgens jou blaken van zelfvertrouwen hebben momenten waarop ze aan zichzelf twijfelen. En dat is ok. Durf op die momenten je angst onder ogen te zien en weet dat ook dit moment weer voorbij zal gaan.

Wil je delen welke tips voor jou werken? Of heb je tips die je wilt toevoegen? Stuur ze door via het contactformulier op deze website.

Heb je nood aan extra ondersteuning in jouw proces naar een groeiend zelfvertrouwen? Contacteer ons voor meer informatie over hoe wij jou kunnen begeleiden.

Social

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
logo VDAB.jpg

© 2020 VerSchil - Alle rechten voorbehouden

Contact
 

VerSchil

Caroline De Vos

Temse / Bonheiden /...


caroline@verschilmaken.be
0496/50 28 58


VerSchil - BTW BE0809 364 832

Belfius IBAN BE09 0689 3537 4057