Agenda

Grenzen stellen

Jouw grenzen stellen begint met zelfvertrouwen.

Een belangrijk onderdeel daarin is weten waar je voor staat.

Mensen met een laag zelfbeeld en met weinig zelfvertrouwen kijken vooral naar anderen om hen te vertellen of hun gedrag "goed" of "fout" is.

Iemand die sterker in zijn schoenen staat kan baat hebben met een zelfonderzoek: wat vind je nu eigenlijk belangrijk? En wat vind je absoluut niet ok? Vooral de laatste vraag is belangrijk bij het stellen van je grenzen.

Het gaat hier vooral over het helder krijgen van je waarden en normen, zonder zich aan te trekken wat anderen er van vinden.

Om je grenzen te stellen heb je ook assertiviteit nodig. Eens je waarden en normen helder zijn zal het vast wel eens voorkomen dat je met iemand van mening verschilt. Zij hebben andere waarden en normen dat jij.

Assertiviteit is het opkomen voor je eigen belangen (met respect voor de ander anders wordt het eerder agressief).

Het komt er op neer dat je de andere vertelt wat je wil en hen vraagt daar rekening mee te houden. Uiteraard komt het er dus ook op neer dat je aangeeft waar je géén behoefte aan hebt. Op dat moment gaat het over grenzen stellen.

Veel mensen hebben het moeilijk om grenzen te stellen omdat ze anderen niet willen kwetsen of voor het hoofd willen stoten. Ze zijn bang voor de gevolgen. Of bang dat men boos wordt op hen.

Mijn ervaring is echter dat mensen het juist prettig vinden als je je grenzen stelt. Ze weten dan waar ze aan toe zijn in de omgang met jou.

Er bestaan 4 soorten grenzen: - zachte grenzen: mensen met zachte grenzen vervloeien gemakkelijk met andere mensen. Ze zijn makkelijk manipuleerbaar. Ze praten ook vaak het gedrag van anderen goed. Men loopt vaak over hen heen. - sponzige grenzen: een combinatie van rigide en zachte grenzen. Ze zijn onzeker over hun grenzen. - rigide grenzen: deze mensen zijn emotioneel en fysiek moeilijk toegankelijk. Mensen die mishandeld werden hebben vaak rigide grenzen. - flexibele grenzen: Dit is ideaal. Ze bepalen zelf wat ze binnenlaten en wat niet. Ze zijn niet gevoelig voor manipulatie of emotionele chantage.

Wij kunnen jou als coach verder helpen in het helder krijgen van je grenzen en begeleiden jou in het bewaken en communiceren ervan. Neem gerust contact met ons op.

Social

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
logo VDAB.jpg

© 2020 VerSchil - Alle rechten voorbehouden

Contact
 

VerSchil

Caroline De Vos

Temse / Bonheiden /...


caroline@verschilmaken.be
0496/50 28 58


VerSchil - BTW BE0809 364 832

Belfius IBAN BE09 0689 3537 4057